Ambassadbesök bokat!

Den 17 juni klockan 9:00 ska jag vara på den Amerikanska Ambassaden i Stockholm för intervju för mitt studentvisum. Har nog aldrig varit med om så mycket papper som ska fixas inför besöket. Ni vet att jag tidigare berättade om att det var mycket papper för ansökan till Santa Monica College. Vänta ni, detta är värre. Men som vanligt vill jag inte skrämma er.. Jag vill bara få er som går i tankarna eller ska söka, att vara förberedda.

En snabb lista på allting som ska vara med till intervjun;

* SEVIS-avgift 200 USD (Kvitto från detta ska tas med)
* Visumavgift 1150 :- (Kvitto från detta ska tas med)
* Blankett DS-160 ska vara ifylld på nätet innan
* Ett pass som är giltigt under hela studietiden
* Domstol- och polisregister (Om du är straffad någon gång)
* Frankerat och adresserat svarskuvert
* Personbevis
* I20-formuläret (Detta man får från skolan med antagningsbeviset)
* Financial Statement (CSN-intyg)

Allting ska även vara korrekt ifyllda och eventuella underskrifter ska vara med. Puh, jag blir galen. Mycket att hålla koll på.
Men snart är det dags! Slutar skolan här nere nästa fredag och hemfärd den 6 juni. Sen blir det jobb och umgås med familj och vänner innan avfärd den 25 juli.

I promise, I'll keep you guys updated all the way.
Cheers!


Första kurserna och visumansökan

Nu har jag precis valt mina första 6 units på Santa Monica College, samt håller på och fyller i blankett DS-160 på Amerikanska ambassadens hemsida. Den ska jag sedan skriva ut och ta med till intervjun på ambassaden, som jag förhoppningsvis kommer besöka så fort jag är hemma i Uppland igen. Förhoppningsvis någon gång efter 5 juli.
Amerikanska ambassaden har nyligen infört ändringar kring visumansökan, och det innebär att man måste ha fått sitt I20 (antagningsbesked) från Santa Monica College innan man kan fylla i de nödvändiga blanketterna.
Det innebär att man nu slipper fylla i blanketterna DS-156, 157 och 158. Utan bara behöver fylla i blankett DS-160. Känns mycket enklare. :) Varför ska det vara så mycket blanketter för att resa in i USA för?

Hur som helst..
Dem första kurserna jag valde på internet var;


Basic Photography Lab Techniques, 2 units
Thursdays 08:00AM-11:00AM and 11:15AM-12:20PM
Commercial Photography Techniques, 3 units
Mondays 06:00PM-08:00PM and Wednesdays 06:00PM-09:10PM
Orientation to Higher Education, 1 unit
Mondays 03:45PM-04:50PM

Känns riktigt skönt att man har sina första kurser säkra nu. Kanske lite jobbigt att kursen Commercial Photography ligger så pass sent på kvällen. Men men, är väl meningen att man inte ska vara ute och ränna på Hollywood jämt på kvällarna, I suppose. :)

Nu är det bara 9 veckor kvar innan jag sitter på planet till New York och sedan Los Angeles. Så taggad!
Kommer dock vara riktigt jobbigt att ta farväl av sina nära och kära sen på Arlanda. Men ja, det är ju flera veckor kvar samt att jag första terminen kommer att komma hem över jul och nyår. Så jag kommer inte försvinna så lång tid i början :)

Nu ska jag fortsätta med min visumansökan.
Au revoir!

Flygbiljett klar!

Nu har jag äntligen bokat min flygbiljett till änglarnas stad, och det kryper en väldigt positiv känsla inom mig just nu. Det är verkligen på riktigt nu. Jag ska åka iväg.
Den 25 juli så lämnar jag Sverige med min vän Martin för destination New York, och sedan vidare mot Los Angeles.
En total flygtid på cirka 15-16 timmar. 
Den 3 augusti har jag mitt informationsseminar på skolan, så det innebär alltså att jag kommer vara där över 1 vecka innan. Sedan börjar skolan på allvar den 30 augusti. Så det blir en liten semester innan skolstart, underbart!
Om ungefär 1 vecka så kommer jag kunna välja mina första kurser via internet. Dem är jag sedan säker att få. Resten väljer man på plats den 3 augusti, då jag ska träffa min counselor. Vilka kurser jag väljer och allt annat kommer jag hålla er underrättade om.
Nästa vecka hoppas jag att jag får mitt I20 (antagningsbrevet) från skolan, så jag kan börja med visumansökan.
Nåväl, ha en fortsatt trevlig dag!

RSS 2.0